balle wrote:
Jeg vet ikke helt hva "förodrar" betyr men såvidt jeg forstår er Peter Singer omstridt og tildels misforstått da folk gjerne drar enkle setninger ut av en kontekst og blåser det opp så det passer til fiendebildet sitt.
Jævlig bra med bruk av Cipther som eksempel. Jeg flirte godt de rjeg satt på nattevakt og leste.
Er du fortsatt Katolikk? Mener du, som den katolske kirke gjør, at det beste prevensjonsmiddelet er sølibat og at kondomer er et feilspor? Artig å diskutere voldtekt/abort/sex generellt med en kristen fyr da vi mennesker er så jævlig fucked seksuellt fucked (no pun) pga den jævla arvesynden. Kan sikkert spore både voldtekter og uønskede svangerskap tilbake til det hvis jeg hadde giddet men nå er det viktigere ting på tapetet. Kanskje over helgen når jeg er ferdig med alt jeg skal gjøre. God helg!
God helg själv, Ballefar. Har själv spenderat fredagen med spökbögen (han är inte homo på riktigt) och kinamat framför Köln mot Bochum på Eurosport 2, haft en riktigt trevlig kväll, hoppas du får det med.
Nej, jag är inte katolik längre. Jag är kristen, jag köper det som står i Bibeln och går i den f.d. statskyrkan på söndagarna, men vet inte riktigt ännu vilken religiös sammanslutning jag vill tillhöra.
Celibat är en gåva från Gud och ingenting som katolikerna har uppfunnit. Paulus levde i celibat och uppmanade folk som hade en fallenhet för det att göra det, men samtidigt uppmanade han ingen som inte kunde leva i celibat att göra det och det tycker jag är viktigt. Jag har levt (stygg som jag är, på både norska och svenska) i total sexuell avhållsamhet de senaste 5 åren och jag har ännu inte våldtagit något småbarn, så det media skriver om att prästernas celibat förorsakar pedofili är bullshit! Med andra ord, jag tycker det är fel att anklaga katolikerna, men lika fel av katolikerna att inte låta präster gifta sig om de så vill.
Japp, jag håller med den katolska kyrkan i fråga om kondomer och kyskhet (vilket inte är detsamma som celibat). Sex är något verkligt speciellt, eftersom det, som G.K. Chesterton sa en gång, alltid involverar tre personer, mannen, kvinnan och barnet. Därför hör det hemma i ordnade former, dvs äktenskapet. Jag vill inte förbjuda kondomer av den enkla anledning att jag själv är en syndare och inte tänker sätta mig till doms över andra syndare. Om någon inte kan hålla sina lustar i styr, så är det väl ok att de använder kondom, men då är det heller inte min dom, utan vår Herres, som de behöver oroa sig för.
Kan vi diskutera lite alkoholförbud med, pliis?